Svar: Hvordan forebygges hård mave?

10. februar 2024

Alder:
6 mdr.

Kære mor til to

Tak for dit brev, og dejligt at du har set, at jeg har udgivet en ny bog "Helens bog om fingermad og bælgfrugter" - det lyder som om, at lillebror har den rette alder til, at denne bog også kunne være noget for jer;)

Det er generelt en god idé at variere mellem forskellige fødevarer, for at holde din drengs mave naturligt igang. Når det så er sagt, så er det dog også en god idé, at du i begyndelsen introducerer nye fødevarer gradvist, så hans mave- og tarmsystem får lidt tid til at tilpasse sig:)

Det er også en god idé at tilbyde fiberholdig kost. Det kan du f.eks. gøre ved at tilbyde ham grød af havregryn eller give ham øllebrød. Det kan også være en god idé at tilbyde grøntsager, der er rige på fibre f.eks. blomkål, broccoli, gulerod eller græskar. Og frugt kan f.eks. være æblemos, pæremos, blommemos, eller f.eks. sveskemos, som du spørger til. Svesker er kendt for deres afførende egenskaber og en lille smule hver dag burde ikke skade. Det er dog generelt en god idé generelt at variere hans indtag. Også mos af forskellige bær kan være godt - det unge f.eks. være lidt jordbærmos eller blåbærmos (uden skind) som topping på en grød.

Det er vigtigt at sige, at når du tilbyder ham flere fibre, så er ekstra væskeindtag også nødvendigt. Det betyder, at du skal amme eller give flaske, som du plejer - og derudover supplere med vand af kop til alle måltider. Vand vil være ...

Annonce

... med til at gøre afføring blød, så den lettere kan presses ud:)

Det er også en god idé, at du forsøger at skabe en regelmæssig rutine, altså faste spisetider med morgenmad, frokost og aftensmad - og hen af vejen også mellemmåltider i løbet af dagen. Hvis han har en regelmæssig spiserytme, så vil det være med til at regulere hans fordøjelse og forebygge forstoppelse.

Og så er det også vigtigt, at du hjælper ham med at være fysisk aktiv. Han skal bruge sig selv motorisk - det er vigtigt, at han triller, drejer om sin egen akse, forsøger at tage fat i sine tæer, forsøger at krybe osv. Han skal stadig lægges på maven flere gange dagligt, det vil både styrke hans ryg- nakke- og mavemuskler, men det vil også være gavnligt for hans fordøjelse.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du må også meget gerne hjælpe ham med at blive bevæget. Du kan cykle med hans ben, løfte hans ben op og ned, hjælpe ham med at rulle, give ham lidt massage på maven i små cirkelbevægelser og i urets retning. Det kan lindre ubehag og være godt for fordøjelsen.

Har I mulighed for at tage i svømmehallen eller har I badekar, så kan det også være en god idé at udnytte dette, da kan kan stimulere hans muskler - også mavemusklerne og herunder fordøjelsen. Samtidig vil det varme vand ofte få ham til at slappe af, og det kan også gøre, at både luft og afføring lettere kommer ud.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig god appetit fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder