Svar: Hvordan forebygges hård mave?
10. februar 2024
Alder:
6 mdr.
Kære mor til to
Tak for dit brev, og dejligt at du har set, at jeg har udgivet en ny bog "Helens bog om fingermad og bælgfrugter" - det lyder som om, at lillebror har den rette alder til, at denne bog også kunne være noget for jer;)
Det er generelt en god idé at variere mellem forskellige fødevarer, for at holde din drengs mave naturligt igang. Når det så er sagt, så er det dog også en god idé, at du i begyndelsen introducerer nye fødevarer gradvist, så hans mave- og tarmsystem får lidt tid til at tilpasse sig:)
Det er også en god idé at tilbyde fiberholdig kost. Det kan du f.eks. gøre ved at tilbyde ham grød af havregryn eller give ham øllebrød. Det kan også være en god idé at tilbyde grøntsager, der er rige på fibre f.eks. blomkål, broccoli, gulerod eller græskar. Og frugt kan f.eks. være æblemos, pæremos, blommemos, eller f.eks. sveskemos, som du spørger til. Svesker er kendt for deres afførende egenskaber og en lille smule hver dag burde ikke skade. Det er dog generelt en god idé generelt at variere hans indtag. Også mos af forskellige bær kan være godt - det unge f.eks. være lidt jordbærmos eller blåbærmos (uden skind) som topping på en grød.
Det er vigtigt at sige, at når du tilbyder ham flere fibre, så er ekstra væskeindtag også nødvendigt. Det betyder, at du skal amme eller give flaske, som du plejer - og derudover supplere med vand af kop til alle måltider. Vand vil være med til at gøre afføring blød, så den lettere kan presses ud:)
Det er også en god idé, at du forsøger at skabe en regelmæssig rutine, altså faste spisetider med morgenmad, frokost og aftensmad - og hen af vejen også mellemmåltider i løbet af dagen. Hvis han har en regelmæssig spiserytme, så vil det være med til at regulere hans fordøjelse og forebygge forstoppelse.
Og så er det også vigtigt, at du hjælper ham med at være fysisk aktiv. Han skal bruge sig selv motorisk - det er vigtigt, at han triller, drejer om sin egen akse, forsøger at tage fat i sine tæer, forsøger at krybe osv. Han skal stadig lægges på maven flere gange dagligt, det vil både styrke hans ryg- nakke- og mavemuskler, men det vil også være gavnligt for hans fordøjelse.
Du må også meget gerne hjælpe ham med at blive bevæget. Du kan cykle med hans ben, løfte hans ben op og ned, hjælpe ham med at rulle, give ham lidt massage på maven i små cirkelbevægelser og i urets retning. Det kan lindre ubehag og være godt for fordøjelsen.
Har I mulighed for at tage i svømmehallen eller har I badekar, så kan det også være en god idé at udnytte dette, da kan kan stimulere hans muskler - også mavemusklerne og herunder fordøjelsen. Samtidig vil det varme vand ofte få ham til at slappe af, og det kan også gøre, at både luft og afføring lettere kommer ud.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig god appetit fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske